Felanmälan
Har du upptäckt ett fel på din produkt och vill göra en reklamation?
Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera en vara om den har ett ursprungsfel. Fyll i vårt reklamationsformulär nedan så snart du misstänker ett fel som inte orsakats av yttre omständigheter. Vänta med att skicka tillbaka produkten tills du har fått instruktioner från oss, då vi kommer att kontakta dig med information om hur du går vidare.
Om din produkt fortfarande omfattas av garanti, täcker vi kostnaderna för eventuella fabrikationsfel. Har du också beställt installation av oss och det är ett installationsfel, ansvarar vi även för det.
OBS: Om det inte går att fastställa något fel vid besök, eller om felet beror på handhavandefel eller normalt slitage, kommer kostnaden att debiteras dig som kund. Det är därför viktigt att felet kan konstateras när tekniker besöker dig.
Så här gör du din reklamation
För att göra en reklamation, fyll i vårt reklamationsformulär nedan. Samtliga fält måste vara ifyllda för att vi ska kunna behandla ärendet. Se till att du har all information redo innan du börjar fylla i formuläret.
Modellbeteckning och serienummer
Notera produktens modellbeteckning och serienummer.
Ordernummer
Ordernumret hittar du i ämnesraden på din orderbekräftelse som skickades via e-post när du gjorde ditt köp.
Installationsdatum
Se efter vilket datum installationen utfördes.
Felbeskrivning
Var noggrann med felbeskrivningen. Om du kan ange en specifik felkod eller detaljer om problemet, hjälper det oss att snabbare behandla din reklamation och vidta rätt åtgärder.
Till reklamationsformuläret
När du har samlat all information kan du fylla i reklamationsformuläret. Kom ihåg att alla fält måste vara ifyllda för att reklamationen ska kunna behandlas.
Observera: Vi tar endast emot reklamationer på produkter som är köpta via Klimatime.se. Om du har köpt installationen från en annan aktör hänvisar vi dig till den installatör du anlitade.
Vad händer efter att du skickat in din reklamation?
Undrar du vad som händer efter att du skickat in reklamationsformuläret? Här är stegen som följer:
Handläggning
Vår reklamationsavdelning kommer att granska din reklamation och kontrollera att all nödvändig information har skickats in. Ibland kan problemet lösas direkt via telefon. Om en reservdel behövs kan vi beställa den och skicka ärendet vidare till en installationsfirma. I vissa fall krävs ett besök av en tekniker för felsökning.
Mail om preliminär installatör
Om du inte redan har blivit kontaktad av vår handläggare kommer du få ett e-postmeddelande som meddelar vilken installationsfirma som preliminärt tilldelats din reklamation. Så snart installatören accepterat uppdraget får du mer information.
Mail med förslag på reparationstid
Du kommer att få ett mail med förslag på tid för reparation när installatören har fått nödvändiga reservdelar. Notera att installatören inte bokar en tid innan delarna finns på plats, och att leveranstider kan vara längre än normalt på grund av förseningar.
Installatörens besök och reparation
Installatören kommer vid överenskommen tid och genomför reparationen.
Behöver du hjälp med andra frågor?
Om du behöver hjälp med din produkt men det inte gäller en reklamation, kan du hör av dig här nedan.
För ytterligare information om hur du går vidare vid en eventuell tvist kan du läsa våra köpvillkor. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens beslut vid eventuella tvister.