Köpvillkor för klimatime.se
Uppdaterade villkor, gäller från 2025-11-10. Tidigare version ersattes. Dessa villkor gäller för all försäljning till svenska privatpersoner (konsument) och företag (B2B) via www.klimatime.se och är fastställda av:
Klimatime Group AB
Org.nr: 559432-6752
Järnvågsgatan 3, 413 29 Göteborg
info@klimatime.se | 0727-150 150
1. Allmänt
1.1 Genom att slutföra ett köp på www.klimatime.se godkänner du dessa köpvillkor.
1.2 Vi säljer endast till leveransadress i Sverige.
1.3 Du måste vara minst 18 år för att genomföra köp. Vi förbehåller oss rätten att neka eller avbryta en beställning (ex. vid pris-/lagersfel eller misstänkt otillbörligt beteende).
1.4 För konsumenter gäller konsumentköplagen, distansavtalslagen, förordning (2022:1276) m.fl. För företagskunder gäller köplagen med de begränsningar som anges nedan.
2. Priser och betalning
2.1 Alla priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive moms. Eventuella frakt- och tilläggskostnader visas i kassan innan betalning.
2.2 Betalning sker via Shopify Payments eller Zaver (Mondido):
- Kort (Visa/Mastercard/American Express)
- Klarna (faktura/betala senare 30 dagar, delbetalning, betala nu)
- Zaver (faktura 14 dagar, betala nu, Trustly, direktbetalning, räntefri delbetalning upp till 24 mån och 50 000 kr)
- PayPal
2.3 Fullständiga betalningsvillkor framgår i kassan och under betalningsalternativ. Vid faktura-/delbetalning regleras villkoren av respektive betaltjänstleverantör.
2.4 Äganderättsförbehåll: Produkter förblir Klimatimes egendom till dess full betalning erlagts.
3. Order, avtal och prisfel
3.1 Ett bindande avtal uppstår först när orderbekräftelse skickas till angiven e-post.
3.2 Vid slutförsäljning, uppenbart felaktig pris-/produktinformation eller tekniskt fel har vi rätt att annullera ordern och återbetala erlagt belopp.
3.3 Om pris justeras innan leverans får du välja att acceptera nytt pris eller annullera.
4. Leverans
4.1 Leverans sker via etablerade transportörer till hemadress, trottoarkant (”gatuplan”) eller till montör enligt val i kassan.
4.2 Normal leveranstid är 2–5 arbetsdagar för lagerförda varor. Installationstjänster bokas separat och kan ha 2–5 veckors väntetid beroende på säsong.
4.3 Risktidpunkt: Risken för varan övergår till dig vid mottagande/kvittering. Kontrollera gods vid mottagande och anmäl transportskada utan dröjsmål (se punkt 4.7).
4.4 Vid ej färdbar väg, ö-leverans eller om leverans inte kan tas emot på avtalad tid/plats kan bomkörningsavgift om 2 000 kr debiteras.
4.5 Vi levererar inte till öar utan reguljär färja. I sådana fall sker leverans till närmaste ombud/terminal på fastlandet; vidare transport ordnas av kunden.
4.6 Outlösta/avvisade försändelser: Om leverans returneras p.g.a. outlöst/avvisad sändning debiteras faktiska frakt-/hanteringskostnader. Detta gäller inte nyttjande av ångerrätt enligt punkt 8.
4.7 Fraktskada och godsavvikelse: Anmäl synliga skador direkt på fraktsedel och fotografera emballage/vara. Dolda skador ska anmälas till oss inom 7 dagar med bilder och ordernummer. Läs mer om leverans.
5. Installation
5.1 Installation erbjuds i stora delar av Sverige (undantag kan förekomma, t.ex. delar av Västerbottens län).
5.2 Grundinstallation är fastpris. Exempel på tillägg som kan tillkomma: extra eldragning, håltagning i betong/tegel, kondensvattenlösning, längre rördragning, lyft/skylift vid höjdarbete.
5.3 Kunden ansvarar för att uppge korrekta förutsättningar, förbereda arbetsplats (frigjord yta, tillträde, framdragen ström om så krävs) och medge åtkomst till fastigheten.
5.4 Om installation inte kan genomföras p.g.a. felaktig information, bristande förberedelser eller avbokning med mindre än 24 timmar före avtalad tid debiteras bomkörningsavgift om 2 000 kr.
5.5 Förbehåll vid installationstjänster
Installation utförs endast där Klimatime har tillgängliga, certifierade installatörer. Om installation inte kan erbjudas i rimlig tid har Klimatime rätt att häva avtalet helt eller delvis. Kunden informeras snarast och erhåller återbetalning för den del som inte kan genomföras. Klimatime ansvarar inte för indirekta kostnader/följdskador till följd av att installation inte kan erbjudas.
6. ROT-avdrag
6.1 Vi tillämpar fakturamodellen enligt Skatteverkets regler.
6.2 Kunden ansvarar för att lämna korrekt personnummer, fastighetsbeteckning, lägenhetsnummer (BRF) och övriga uppgifter.
6.3 Om Skatteverket avslår utbetalning p.g.a. felaktiga uppgifter eller bristande förutsättningar debiteras kunden hela arbetskostnaden retroaktivt.
6.4 ROT medges endast för arbeten i permanentbostad/småhus samt interiöra arbeten i bostadsrätt. ROT medges inte i fritidshus/nyproduktion (<5 år) eller för icke-ägare. Se Skatteverket för detaljer.
7. Garanti och reklamation
7.1 Garantitid framgår på respektive produktsida och i orderbekräftelsen (gäller som garantibevis).
7.2 Totalgaranti gäller när installation utförts av Klimatimes certifierade installatörer.
7.3 Garantin omfattar material- och arbetskostnader vid fabrikationsfel. Garantin gäller inte skador orsakade av handhavandefel, bristande underhåll, yttre påverkan eller ingrepp.
7.4 Reklamation enligt konsumentköplagen kan göras i upp till 3 år. Anmäl via vårt formulär med felbeskrivning och bilder: kundtjänst & reklamation.
7.5 Felavhjälpande och innehållanderätt: Vid fel som påverkar produktens funktion har kunden rätt att hålla inne skäligt belopp, dock högst 25 % av totalbeloppet, tills felet avhjälpts. När åtgärden är klar ska resterande belopp betalas utan dröjsmål.
8. Ångerrätt och returer
8.1 Privatpersoner har 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen. Fristen räknas från den dag du tagit emot varan. För tjänster (installation) räknas från avtalets ingående.
8.2 Viktigt: Ångerrätten gäller inte när installationen redan har påbörjats, förutsatt att du uttryckligen samtyckt till detta vid beställning och informerats om att ångerrätten då upphör.
8.3 Undantag från ångerrätt: beställningsvaror med kundanpassning, plomberade hälso-/filterprodukter med bruten försegling, samt påbörjade tjänster enligt 8.2.
8.4 Retur förutsätter att produkten är oanvänd och i väsentligen oförändrat skick i originalförpackning. Vid värdeminskning kan avdrag upp till 30 % göras.
8.5 Returfrakt bekostas av kunden om inte annat framgår. Kontakta kundtjänst innan retur för retur-etikett och instruktion.
8.6 Återbetalning sker utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från att vi mottagit din retur eller bevis på att varan återsänts. Återbetalning sker via ursprunglig betalningsmetod.
8.7 Rekommenderad formulering i avtal/offert:
”Vid eventuella fel eller brister som påverkar produktens funktion har kunden rätt att hålla inne upp till 25 % av totalbeloppet tills felet åtgärdats. När åtgärden är klar ska återstående belopp betalas utan dröjsmål. Kunden samtycker till att ångerrätten enligt distansavtalslagen upphör när installationen påbörjats.”
9. Personuppgifter (GDPR)
Vi behandlar personuppgifter för att hantera köp, leverans, garanti, reklamationer och kundsupport. Rättslig grund är avtal, rättslig förpliktelse (t.ex. bokföring) och berättigat intresse (t.ex. bedrägeriförebyggande). Läs mer i vår Integritetspolicy och kontakta oss vid frågor.
10. Miljö & elavfall
Elprodukter omfattas av producentansvar och ska sorteras ut som elavfall. Lämna uttjänta produkter till kommunal återvinningscentral eller El-Kretsens insamlingsplatser. Produkterna är märkta enligt § 38 i förordningen (2022:1276). Klimatime rapporterar mängder enligt §§ 77–78 via El-Kretsen.
11. Ansvar och ansvarsbegränsning
11.1 Vi ansvarar för fel enligt tillämplig lag och dessa villkor. Vi ersätter inte indirekta skador såsom produktionsbortfall, utebliven vinst eller annan följdskada, såvida inte tvingande lag säger annat.
11.2 För företagskunder begränsas sammanlagt ansvar till det belopp som kunden erlagt för den vara/tjänst som skadan hänför sig till.
12. Force majeure
Vi ansvarar inte för förseningar eller bristande fullgörelse som beror på omständigheter utanför vår skäliga kontroll (t.ex. naturkatastrof, pandemi, krig, myndighetsbeslut, strejk, större driftstörningar hos transportör/underleverantör). Vi informerar dig så snart som möjligt och fullgör åtagandet när hindret upphört.
13. Ändringar av villkor
Vi kan uppdatera dessa villkor. Den version som gäller vid beställningstillfället tillämpas på det köpet. Den senaste versionen finns alltid på denna sida.
14. Tvist och lagval
14.1 Vi följer Allmänna reklamationsnämndens (ARN) beslut vid konsumenttvister.
14.2 Du kan även använda EU:s plattform för tvistlösning: ec.europa.eu/consumers/odr.
14.3 Vid tvist med företagskund är Göteborgs tingsrätt första instans. Svensk lag gäller för samtliga avtal.
Frågor om villkor? Kontakta oss via info@klimatime.se eller 0727-150 150.




